ارسال خبر   |  صفحه اول   |  درباره ما   |  تماس   |  پیوندها  
 ستاد    موسسات وابسته    محصولات    بازتاب  
دوشنبه، 31 تیر 1398 - 20:37   
  تازه‌ترین اخبار:  
 طرح های نمونه
 
آخرین مطالب|پربیننده ترین مطالب
  تصاویر | پنجمین جلسه طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن  
  یادداشت | گزارشی از حضور طلاب و روحانیون در بحران سیل فروردین 98
  تصاویر | جشن بزرگ معصومانه‌ترین دخترانه
  تصاویر | شب اول عزای امام صادق در هیئت روضه‌الزهرا  
  گلچینی از تصاویر اردوی همدان مسجد الغدیر  
  بازنشر | ویژه‌نامه مرد تشکیلات
  اینفوگرافی | مجموعه فعالیت‌های رسانه‌ای پیرامون پویش مرد تشکیلات
  مجموعه تصویرنوشت مرد تشکیلات به سه زبان
  اطلاعیه | دو شب عزای صادق آل محمد در هیئت روضه‌الزهرا  
  خاکریزهای خوزستان در لیست ۶۰ مستند برتر کشور قرار گرفت
  اینفوگرافی | بازدیدهای رسمی اخبار مرکز عصرظهور در خرداد ۹۸  
  دوره آموزشی هنر و رسانه شبکه رسانه‌ای صف
  تیزر | ثبت نام مدارس سرای حکمت
  ثبت‌نام دوره تابستانه مسجدالغدیر آغاز شد
  فیلم | دوره تابستانه مسجد الغدیر آغاز شد
  بعد از ماه رمضان چکار کنیم؟
  مجموعه نواهنگ های "در پناه توبه و استغفار"
  بهار خودسازی| ماه مبارک رمضان
  سخنرانی های ماه شعبان
  سخنرانی های ماه رجب
  دوره معرفتی-زیارتی طلاب مرکز عصر ظهور در مشهد مقدس  
  پرونده ویژه" مرد تشکیلات"
  "ویژگی های اصحاب امام"
  شرح صلوات شعبانیه
  بهار خودسازی| ماه شعبان المعظم
  "ادب بندگی"
  مجموعه تصویر نوشت"در مسیر بندگی"
  بهار خودسازی| ماه رجب المرجب
  مجموعه نواهنگ های "ذکر و فکر"
  "به وقت ماه عسل" برگزار شد
  مجموعه تلویزیونی «نفحات» تولیدشد
  مجموعه آنوس «بوی باران»تهیه و تولید شد
  فعالیت فرهنگی باید مستند به قرآن باشد
  تجربیات جالب فعالان جهادی از سیل اخیر خوزستان
  ایکنا | تولید ۱۵۰ برنامه تلویزیونی ویژه ماه مبارک رمضان
  اطلاعیه | سلسله نشست‌های "روایت ماندگار" برگزار می‌شوند
  بازدید نماینده ولی‌فقیه از طرح ضیافت امام حسن مجتبی +عکس
  پیش ثبت نام مدارس "سرای حکمت" آغاز شد
  تولیدات رمضانی شبکه رسانه ای صف در قاب رسانه ملی
  میهمانان غرفه مرکز عصرظهور در نمایشگاه قرآن و عترت
- اندازه متن: + -  کد خبر: 963صفحه نخست » صراط انقلابدوشنبه، 17 تیر 1398 - 17:15
تجربه‌نگاری فعالان فرهنگی؛
یادداشت | گزارشی از حضور طلاب و روحانیون در بحران سیل فروردین 98
انسجام، تمرکز و شتاب بخشی فعالیت‌های جهادی از ثمرات این انتخاب بود. علاوه بر موارد فوق جلب اعتماد و تقویت ارتباط دو سویه و سرعت در انتقال و تبادل اخبار امدادرسانی ها از ثمرات تمرکز فعالیت‌ها با محوریت طلاب و روحانیون در مساجد بود
  
حجت‌الاسلام محمدامین فاطمی‌کیا مسئول موسسه آموزشی و پژوهشی صراط انقلاب -وابسته به مرکز عصرظهور اهواز- یادداشتی پیرامون فرصت‌های حضور طلاب و روحانیون در عرصه فعالیت‌های اجتماعی و خدماتی در جریان سیل فروردین ماه امسال نوشته است.
 
این یادداشت برای نخستین بار در ادامه منتشر خواهد شد.
 
مقدمه 
 
پس از وقوع بحران سیل فروردین 1398، طلاب و روحانیان برای امدادرسانی به استان‌های سیل زده شتافته‌اند و منظره‌های زیبایی از خدمت‌رسانی، مهر ورزی، التیام بخشی به آسیب دیدگان، وحدت شیعه و سنی، همدلی و فداکاری آفریده‌اند.داعیان الی الله و مبلغان دین حضور و نقش‌آفرینی چند وجهی در مناطق سیل زده دارند؛ از پاکسازی معابر و منازل و لایروبی رودخانه‌ها و ترمیم سیل بندها تا ارائه مشاوره و اجرای برنامه‌های ویژه کودکان، اقامه نماز جماعت و آموزش معارف اسلامی.
 
علیرغم شبهه‌پراکنی و اختلاف‌افکنی عده‌ای، مردم مناطق سیل زده با مشاهده حضور روحانیان با لباس مقدس روحانیت، به این هدایتگران امت مراجعه کرده و آنها را جایگاهی امن و قابل اطمینان برای طرح آلام و رنج‌های خود می‌بینند.
 
نهالهای قدکشیده‌ بوستان امامت و ولایت محل کسب علم و معرفت خود را به مناطق سیل‌زده آورده‌اند اما درس و بحثی نه از نوع مکتوبات و محفوظات که از جنس خدمت‌رسانی و محبت به مردم که «الخلق عیال‌الله» و این جهاد مقدس همچنان در جریان است. 
 
گزارش ذیل روایتی است از ابعاد مشتمل بر قوت و کاستی حضور طلاب و روحانیون تبلیغی – جهادی که "مثنی و فرادی" در جهت ادای تکلیف قیام نمودند.
یادداشت | گزارشی از حضور طلاب و روحانیون در بحران سیل فروردین 98
 
قوت ها
 
1) حضور به موقع، به هنگام و الهام بخش
 
از لحظات اولیه وقوع سیل، روحانیون و طلاب دوشادوش مردم در صحنه حاضر شدند و امدادرسانی را شروع کردند؛ این امر در دو، سه روز اول به صورت فردی انجام شد و روحانیونی که در منطقه ساکن بودند و یا به واسطه حضور برای تبلیغ در سال های گذشته، سابقه آشنایی با منطقه داشتند، خود را به منطقه رساندند و فعالیت را شروع کردند. اما در روزهای بعد تیم ها و گروه های تبلیغی و جهادی از حوزه علمیه مناطق به صورت منسجم وارد کار شدند. 
 
پیشتازی طلاب و روحانیون در مناطق سیل زده طوری بود که نهادهای امدادی و خدماتی یا بعد از حضور طلاب و روحانیون در منطقه حاضر شدند و یا در بعضی مناطق دوردست اصلا ورودی نداشتند.
 
به دلیل آشنایی با محیط، فرهنگ، شرایط و به ویژه زبان بومی اهالی، حضور روحانیون الهام بخش، دلگرم کننده و مایه ی امید به آینده بود.
 
2) استفاده از پایگاه مردمی برای فعالیت ها
 
طلاب و روحانیون نوعا به دلیل فعالیت و حضور پررنگ در مساجد و پایگاه های بسیج، این مکان را برای شروع حرکتهای جهادی و تبلیغی انتخاب کردند. انسجام، تمرکز و شتاب بخشی فعالیت‌های جهادی از ثمرات این انتخاب بود. علاوه بر موارد فوق جلب اعتماد و تقویت ارتباط دو سویه و سرعت در انتقال و تبادل اخبار  امدادرسانی ها از ثمرات تمرکز فعالیت‌ها با محوریت طلاب و روحانیون در مساجد بود.
 
3) فعالیت تشکیلاتی و گروهی
 
روحانیت به دلیل جایگاه و شان والای روحانی و معنوی در بین مردم، در تمام عرصه ها به ویزه خدمات اجتماعی حضوری الهام بخش دارد. در بحران سیل نیز طلاب و روحانیون با استفاده از همین مزیت و فرصت و با راه اندازی تیم و گروه فعالیت کردند. البته سابقه فعالیت فرهنگی مساجد اهواز و تربیت طلاب جوان نقش پررنگی در این امر داشته است و روحانیون با اعلام فراخوان به تشکیل گروه‌های جهادی به صورت جمعی و تشکیلاتی در مناطق مختلف حاضر و مشغول امدادرسانی شدند.
 
در اهواز و شهرهای درگیر سیل در هر منطقه یک مسجد، علم قرارگاه مردمی امدادرسانی را برافراشته بود البته حضور عده‌ای انگشت شمار هم که به صورت فردی و جدایی از گروه‌ها در منطقه حاضر می‌شدند نیز به چشم می‌خورد هرچند نهایتاً به منظم شدن و پیوستن این افراد به گروه ها منجر می شد.
 
حضور روحانیون و طلاب در راس گروه‌های اعزامی، عامل مهمی در تمرکز مدیریت و فرماندهی امدادرسانی ها بود. و نهادهای امدادی دیگر از جمله هلال احمر کمیته امداد و غیره به محض ورود به منطقه ناچار از هماهنگی با روحانیون بودند.
 
4) حوزه علمیه به مثابه قرارگاه فرماندهی
 
حوزه علمیه خوزستان با تولیت آیت الله موسوی جزایری در روزهای اولیه بحران سیل با کمک گروه‌های جهادی مردمی اقدام به تاسیس قرارگاه امدادرسانی نمود. این قرارگاه با راه‌اندازی کمیته های مختلف، ماموریت فرماندهی و مدیریت ظرفیت های انسانی و مادی و پشتیبانی از مناطق سیل زده را برای خود ترسیم نمود.
 
با همین هدف کمیته های مختلفی از جمله کمیته رصد با مأموریت پیگیری و پالایش آمار مناطق سیل‌زده، کمیته فرهنگی با ماموریت اعزام مبلغ و گروه‌های تبلیغی به اردوگاه ها و مناطق سیل‌زده، کمیته پشتیبانی با ماموریت جذب و توزیع امکانات و اقلام، کمیته بانوان با مأموریت اعزام مبلغ های خواهر، کمیته رسانه با ماموریت پوشش اخبار راه اندازی شدند.
 
همچنین با توجه به وسعت و گستردگی سیل در شهرهای مختلف استان خوزستان این قرارگاه برای هر منطقه یا شهر یک " محور فعالیت" تعریف کرده و مدیرحوزه ی شهر یا بخش به عنوان "فرمانده محور"  معرفی می‌شد.
 
موقعیت مکانی استراتژیک قرارگاه امداد رسانی حوزه علمیه خوزستان ، پوشش رسانه ای خوب از طریق صدا و سیما و حضور آیت الله موسوی جزایری، عامل موثری در تثبیت و تقویت این قرارگاه در سطح کلان استان و عموم مردم داشت.
 
5) مهربانی بدون مرز
 
برخی روحانیون  به دلیل سفرهای زیارتی اربعین و ارتباطی که با خیرین و افراد موثر در عراق داشتند از این فرصت بهره گرفته و کمکهای خیرین عراقی را روانه‌ی منطقه سیل زده شد
 
گروهی از طلاب و روحانیون جامعه المصطفی قم نیز در قالب حرکت شباب المقاومه با حضور و امدادرسانی موجب دلگرمی و تشویق مردم بحران زده  شدند.
 
6) فریاد محرومیت به مطالبه عدالت
 
حضور طلاب و روحانیون در مناطق زلزله‌زده به ویژه طلاب و روحانیون جوان ،تحصیل‌کرده و آگاه، موجب الهام‌بخشی و هدایت صحیح فعالیت های جهادی و خدمات اجتماعی در بین جوانان و نخبگان  بومی هر منطقه شد.
 
افرادی که در مناطق حاشیه و روستاها هستند _ سیل نوعا این مناطق را درگیر کرد_  به دلیل دوری از مراکز شهرها، علاوه بر فقر مادی، دچار فقر فرهنگی اجتماعی نیز هستند و به دلایل مختلف از جمله بخشی نگری و عدم وجود نگاه جامع در بیان مطالبات از مسئولین دچار فقر ادبیات مطالبه گری هستند. طلاب و روحانیون جهادی و آگاه، جوانان منطقه را به طور مستقیم برای این امر آموزش دادند و راه صحیح و ادبیات موثر و دقیق مطالبه گری و شیوه فریاد محرومیت و مطالبه عدالت را با زبان بی زبانی و راههای عملی آموزش دادند.
 
7) حضور راهگشای مدیر حوزه علمیه قم
 
حضور آیت الله اعرافی از روز اول بحران سیل در آق قلا و پس ازآن حضور در لرستان و خوزستان هم مایه دلگرمی طلاب و روحانیون بود و هم عاملی شد برای ملموس‌تر شدن بهتر، دقیق تر و اطلاع مستقیمِ شخص اول در سطح کلان مدیریت حوزه های علمیه.
 
این امر موجب اقدام به هنگام و به موقع در سطح حوزه های علمیه کشور شد؛ صدور پیام چند ماده ای از جانب مدیر حوزه های کشور و تفویض اختیار تعطیلی حوزه ها به مدیران استانی راهگشا و موثر بود. به طور مثال در حوزه خوزستان درس ها تا انتهای فروردین ۹۸ تعطیل و طلاب حوزه ها با فراغ بال بیشتری در صحنه حاضر شدند.
 
_اطلاعات بدون واسطه از گستردگی بحران و از طرفی تعطیلی رسمی در روزهای اولیه سیل موجب شد آیت الله اعرافی طبق فرمایش خودشان بدون مشورت با دیگر مدیران ستادی اقدام به تفویض اختیار و صدور پیام امدادرسانی نموده و طبق قول خودشان خیلی هم خوب و به جا بود.
یادداشت | گزارشی از حضور طلاب و روحانیون در بحران سیل فروردین 98
 
ضعف ها
 
1) عدم رسمیت
 
نبود و ضعف امکانات از ساعات اولیه سیل و از طرفی حضور پرشور طلاب و روحانیون در صحنه و نگاه مردم به روحانیون به مثابه نگاه به مسئولین و حکومت و مطالبه امکانات در آن شرایط ، طلاب و روحانیون را وادار به مراجعه مستقیم به نهادهای مسئول از جمله هلال احمر و غیره نمود. نهادهای مسئول نیز به دلیل عدم رسمیت و جایگاه قانونی و اداری طلاب و روحانیون یا کارشکنی کردند و یا به سختی حاضر به همکاری می شدند. غافل گیری ،سردرگمی و اضطراب سیستم اداری ازبابت وقوع سیل، مزید برنکات دیگر بود. 
 
2) عدم وجود مرکز مانیتورینگ یا قرارگاه
 
در روزهای اول بحران، سیلِ اعزام‌ها از حوزه های کشور و کمک های نقدی و غیره از جانب مردم  به چشم می‌خورد. ولی به دلیل عدم وجود مرکز دقیقی برای رصد و آمایش مناطق بحرانی، اغلب، موازی کاری در زمینه های مختلف مانند اعزام مبلغ و گروه های تبلیغی جهادی و غیره صورت می‌گرفت. و موجب هدر رفتن ظرفیت های انسانی و اتلاف امکانات و زمان می شد.
 
3) عدم آشنایی با فرهنگ و زبان بومی
 
یکی از نقاط ضعف پررنگ که منجر به ناکارآمد شدن طلاب و روحانیون در امر تبلیغ و خدمات اجتماعی می شد عدم آشنایی و تسلط با بوم منطقه و زبان آن جا بود؛ لذا ناچار، حضور آنها منحصر به عرصه خدماتی مثل سیل بند زدن می شد و در امر ارتباط با مردم و فعالیت‌های تبلیغی و غیره موفق نمی شدند و برخی مواقع نیزبه دلیل فعالیت تبلیغی غیراولویت دار و منطبق با شرایط محیطی و فرهنگی اثر معکوس داشت.
 
4) عدم  فعالیت تخصصی
 
بحران سیل بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را به همراه آورد و به رخ کشاند. اقشار و سنین مختلف با بحران های متنوع مواجه شدند. حفره‌ها و خلأهای گسترده و عمیق ایجاد شد. برای کودکان، کهنسالان، بانوان،دختران و پسران جوان روستایی و غیره هر کدام به نوعی.
 
از طرفی دوری آنها از خانه و کاشانه  و حضور اجباری در کمپ و اردوگاه ها و عدم آشنایی با زندگی اردوگاهی و قواعد و لوازم آن، مشکلات فکری و روانی زیادی را به بار آورد.
طلاب و روحانیون غالباً و قالباً تا قبل از این با چنین فضا و شرایط آشنا نبودند و حضور آنها در خیلی از مناطق عملاً محدود و منحصر در فعالیت های خدماتی می شد و یا نهایت فعالیتِ تبلیغی آنان، اقامه نماز و سخنرانی و اجرای برنامه برای کودکان بود و دیگر اقشار غرق در مشکلات می‌ماندند و بی بهره از حضور روحانیون.
 
5) عدم آشنایی با مدیریت فرهنگی در بحران
 
در برخی مناطق سیل ‌زده یا اردوگاه‌ها و کمپ‌ها، فرصت‌ها و امکانات فراوان بود . لکن به دلیل این که طلبه و روحانی حاضر در صحنه  با مهارت های مدیریتی و فرهنگی آشنا نبود و قابلیت‌های محیطی را به درستی و خوبی بلد نبود یا نمی توانست، احصا کند و به کار بگیرد، فرصت‌سوزی های فراوانی رقم می‌خورد.
 
راهبردهای و راهکار های پیشنهادی
 
با توجه به فرصت های ایجاد شده و تهدیدهای احتمالی ذیل:
 
تقویت همذات پنداری مردم با روحانیون
 
تقویت جایگاه اجتماعی روحانیون
 
تقویت احساس مسئولیت اجتماعی حوزه و مدیران و طلاب
 
شکوفایی استعدادهای فردی و جمعی حاصل از حضور در بحران
 
تغییر نگاه ها به اینکه: روح خدمت‌رسانی صرف نظر از فعالیت ها و محرومیت زدایی یک حرکت فرهنگی است
 
تشکیل قرارگاه های جهادی حوزوی
 
حضور گروه‌های امداد رسانی غیر متعهد یا گروه‌های ضد نظام و منحرف مثل وهابی و غیره در دوران پساسیل در مناطق زلزله
 
رها کردن و فاصله گرفتن از مناطق سیل زده به بهانه از سرگیری درس و بحث ها و بازگشت به حوزه ها 
 
القای نادرست رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مبنی بر تاکید بر نیازهای غیراولویت دار مثلا نیازهای غذایی و کم رنگ جلوه دادن و محو نیازهای روحی روانی و تبلیغی و غیره.
 
راهکارها و راهبردهای ذیل پیشنهاد می گردد:
 
رسمیت حوزه و تعیین نماینده دائمی در ستاد بحران کشور و معرفی به ارگان ها
 
معرفی حوزه های معینِ  استانی جهت اعزام  گروه‌های تبلیغی و جهادی 
 
تداوم حضور در شرایط پسایل با رویکرد تبلیغ تخصصی در حوزه مددکاری اجتماعی
 
برنامه ریزی جهت آموزش های تخصصی و کاربردی جهت مواقع بحرانی؛  اعم از روانشناسی ،کار با کودکان و نوجوانان، کار ویژه بانوان، مدیریت فرهنگی، فوریتهای پزشکی و...
 
راه اندازی اپلیکیشن رصد آنلاین یا آفلاین مشکلات توسط مبلغین اعزامی
 
تجربه نگاری حضور فعالان و گروه های تبلیغی جهادی و تحلیل وبررسی برای آینده
 
 
 
 
   
  

اخبار مرتبط:

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© مرکز فرهنگی عصر ظهور 1394
info@masrezohoor.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار